Sunday, March 14, 2010

Living Willow Weaving - Workshop

Over the past couple of years I have been working with living willow creations, making "potted trees" for use in the garden, on the patio, at your front door, or anywhere you would like a small ornamental tree. After a season or two it is transplanted to the garden as it gets too "crammed" in the pot.
I am holding two workshops here for anyone who would be interested in participating, making their own tree or two. Two different "models" will be taught with choice of using different willow varieties for the trees:

A "basic" twisted tree (with variations), simple and classy. As the tree grows the 9 willow whips used to create the "twist" will - as they grow and expand - eventually grow together and look like a thick rope.

A "fancier" "Harlequin" tree. The pictures show use of a few different willow varieties as well as both summer and fall foliage of Salix koriyanagi 'Rubykins'. The willow whips in the "trunk" on this tree will also over the years fuse together as they grow.

Workshops scheduled:
Saturdays April 10 and April 17, 2010.
Start 10 a.m. Length of the workshop will depend on "model" and number of trees.
11770 Lakeshore Rd, Wainfleet
There's a $ 10 cover fee + cost of materials: Twisted tree $ 35.00, Harlequin tree $ 115.00
Bring your own lunch. Coffee, tea, and water is on me.
Please contact me by mail (find it under "Who is Salix" on left panel) to sign up or if you have any questions about the workshops.
Hope to see you there.


Words and photos by Lene Rasmussen,Willows.

13 comments:

  1. Hi Lene. What is the name of the willow with the pink "flowers" ? that looks beatifull :-)

    ReplyDelete
  2. Looks like an interesting and useful project, Lene.

    ReplyDelete
  3. Hi Vivian, it is Salix integra 'Hakuro Nishiki', common name Dappled willow.
    På dansk: Broget Japansk pil.
    It is very beautiful. The new shoots stay pink for about a month and after that the leaves are speckled green and cream. When pink, even the hummingbirds think that it is flowers.
    Lene

    ReplyDelete
  4. OK - I don't remember hearing about that in Denmark. Do you know anyone here who has it ? Where did you find it ?

    ReplyDelete
  5. Vivian,
    Jeg har set den i Danmark også, da jeg var der sidste gang i maj måned 2008. Den er brugt som busk i haven, og du kan sikkert købe en i en plantehandel og så skære stiklinger derfra?
    Jeg havde faktisk købt en i en planteskole, før jeg overhovedet havde tænkt på at dyrke pil. Senere, da jeg købte vidjer til mine første "træer" hos en landmand, foreslog han denne, hvilket jeg er rigtigt glad for, for jeg ville ikke have tænkt på det selv. Min erfaring med flet er jo så godt som nul, men jeg har på fornemmelsen, at den også er god der (og den har en dejlig mørk rød og grålig farve)idet den er meget fleksibel som frisk.
    Den i potten på fortrappen er den samme, bare senere på sommeren.

    ReplyDelete
  6. Nå OK, så kender jeg den nok alligevel godt fra planteskolen, men regnede nok med at den var af krybepil-slagsen (podet på stamme) ville ikke have gættet at den kunne lave så lange vidjer.....
    Jeg må på jagt :-)

    ReplyDelete
  7. Hej Lene

    Kan se at koriyanagien er en stor pil (og ikke som jeg gættede, lig Nana) jeg læste lige din post om reparation af det belgiske træ. Hvordan gik det med et? min erfaring fra marken, er at ny stiklinger ikke kan få fat, i konkurrence med stiklinger fra sidste år. Gætter på at det også gælder for lange stiklinge.

    ReplyDelete
  8. Vivian, det gik faktisk godt. Halvdelen af de 32 oprindelige vidjer døde. Efter at jeg satte nye i, vandede jeg i en periode med "pilevand" (en spand vand hvori jeg havde puttet nogle afklip fra frisk pil)- ved dog ikke om det hjalp - og nu, efter den første vinter plantet i haven, er der kun 2-3 som ikke klarede det.
    I marken har jeg haft succes med, at plante nye - lidt længere end normalt - stiklinger mellem de bestående, hvis nogle var døde eller jeg havde plantet for langt fra hinanden. Dem plantede jeg samtidig med, at jeg høstede om foråret, så de var meget friske.

    ReplyDelete
  9. Jeg har også prøvet at plante helt nye både dem der manglede i rækken, og nye rækker ved siden af. De går ikke ud, men bliver ved med at være små og ubrugelige. Måske min jord bare er dårlig eller tør....
    Jeg solgte 30 stk friske long bud i går, til en dame som skulle reparere 3 belgiske træer. Derfor mit spørgsmål - Det lyder godt at det kan lykkes :-)

    ReplyDelete
  10. Good luck Lene!! You've worked so hard to make this beautiful creations! I know everyone will have such a great time. Wish I could be there.

    ReplyDelete
  11. Hi Eve
    Would be great to have you here - to meet you.
    Guess it is too cold still to take the Harley for a ride up here?
    Lene

    ReplyDelete
  12. Hej Lene, jeg har set navnet Salix kommentere på flere blogs og nu skulle det undersøges, hvad der gemmte sig bag det navn.
    Jeg har lige nydt enkelte af dine indlæg, men kan se at jeg skal i gang med et længere studie, for bloggen ser utrolig interessant ud.
    Med venlig hilsen
    Annette udi Holland.

    ReplyDelete
  13. Hej Annette
    Tusind tak for kommentaren.
    Lene

    ReplyDelete

I love to hear from my readers - your comments are much appreciated.